MABIE

HUNGARY

Cikkek, tanulmányok

dr. Kadnár Eszter: Gondolatok a szabályértési elzárással sújtható szabálysértések miatt kiszabható helyszíni bíróságról

Bevezető

Jogalkalmazó tevékenységem során a Veszprémi Járásbíróságon feladatom a Szabálysértésekről, a szabálysértési  eljárásról  és  a szabálysértési  nyilvántartási rendszerről szóló 2012.  évi II. törvény (Szabs.tv.) ismerete és alkalmazása.
Ezen  tevékenységem  egy  részét  képezik  a  szabálysértési  elzárással  is  sújtható cselekmények esetén, a rendőrség által előkészített eljárások lefolytatása, a szabálysértési hatóság határozatával szemben  benyújtott  kifogások  elbírálása,  továbbá  a  kiszabott  helyszíni  bírságok  szabálysértési elzárásra történő átváltoztatása is. Ez  utóbbi  eljárásokkal  összefüggésben  szembesültem  azokkal  a Szabstv. ­ megítélésem szerint ­ olykor egymásnak ellentmondó rendelkezéseivel, melyekkel  kapcsolatban  aggályok  merültek  fel  bennem  egyrészt  a fiatalkorúakkal  szemben  kiszabott  helyszíni  bírságokkal kapcsolatosan,  valamint  a  szabálysértési  elzárással  is  sújtható cselekmények  elkövetése  okán  kiszabott  helyszíni  bírságok vonatkozásában.
A Szabs.tv. 39. §­a ugyanis 2012. április 16. napjától kezdődő hatállyal ugyanis lehetővé tette azt, hogy rendőrség bármely szabálysértés elkövetése miatt helyszíni bírságot szabjon ki.
1.) Fiatalkorúakkal szemben kiszabható helyszíni bírság
Jogalkalmazási gyakorlatom során  akkor  vetődött fel  bennem  aggály  a fiatalkorúakkal szemben szabálysértési  elzárással  is  büntethető  szabálysértések  miatt  kiszabott  helyszíni  bírság  miatt, miután  a  rendőrkapitányság – a Szabs.tv. 141. § (5) bekezdésében írtak szerint – az ügy iratait beterjesztette a bírósághoz a bírság szabálysértési elzárásra történő átváltoztatása érdekében.
Abban az esetben ugyanis, ha a fiatalkorú elkövető a kiszabott helyszíni bírságot Szabs.tv. 141. § (1)  bekezdésében  meghatározott  harminc  napos  határidő  alatt  nem  fizeti  meg, valamint  nem jelentkezik  az  állami  foglalkoztatási szervnél  a  bírság  közérdekű  munkával  történő  megváltása érdekében, a bírságot szabálysértési elzárásra kell átváltoztatni.
Mivel a helyszíni bírság lényegét tekintve egy pénzbírság, megítélésem szerint  a Szabs.tv.­nek  a  fiatalkorúakkal  szemben    ­  éppen  a  Szabs.tv.­nek  a  fiatalkorúakkal  szemben kiszabható  pénzbírságot  részletező  szabályai  miatt  ­  nem  lehet  helye  helyszíni  bírságnak  az alábbiak szerint:
A  2013.  szeptember  01.  napját  megelőzően  hatályos  Szabs.tv.  27.§  (3) bekezdésében foglaltakat figyelembe véve, a fiatalkorúval szemben pénzbírságot vagy helyszíni bírságot csak akkor lehet kiszabni, ha a fiatalkorú annak megfizetését vállalja. Erre vonatkozóan azonban az esetek nagy részében semmiféle nyilatkozat nem volt fellelhető a beterjesztett iratok között, a helyszíni bírság szelvény sem tartalmazta ezt.
A Szabs.tv. XX. fejezete (134. §.) tartalmazza a fiatalkorúak szabálysértéseire vonatkozó külön rendelkezéseket. A Szabs.tv. 134.§ (2) bekezdése szerint ha az eljárás adatai alapján a fiatalkorúval szemben előreláthatólag szabálysértési elzárás, közérdekű munka vagy pénzbírság kiszabására kerül sor, a meghallgatástól  nem  lehet  eltekinteni.  A  Szabstv.134.  §  (3) bekezdése értelmében pedig értesíteni kell a törvényes képviselőt a meghallgatásról.
A meghallgatáson a szabálysértési hatóság hivatalos helyiségében, az  eljárási  szabályok  maradéktalan  betartásával  (jegyzőkönyv, törvényes képviselő értesítése, stb.) lefolytatott meghallgatást kell érteni, amely a helyszíni bírság kiszabása során a helyszínen értelemszerűen nem foganatosítható és nem valósulhat meg.
Megítélésem  szerint  éppen  a  pénzbírság  megfizetését  vállaló nyilatkozat miatt sem mellőzhető a törvényes képviselő értesítése, hiszen a fiatalkorúak az esetek döntő hányadában nem rendelkeznek önálló  jövedelemmel,  ekként  a  pénzbírságot  is  a  törvényes képviselő fogja befizetni, azonban a törvényes képviselő anyagi helyzetéről  a  fiatalkorú  nem rendelkezhet  olyan  beható ismeretekkel, hogy megtehesse törvényes képviselője helyett a pénzbírság megfizetését vállaló nyilatkozatot. A jogalkotó is észlelte a Szabs.tv. hiányosságait, mikor 2013. szeptember 01. napjával kiegészítette a Szabs.tv. 27. §­át a (3) bekezdését,  melynek  értelmében  „helyszíni  bírság  a  törvényes képviselő jelenléte nélkül nem szabható ki”.
Nem hagyhatóak figyelmen kívül továbbá ezen kérdés megvitatásakor megítélésem szerint a Szabs.tv.­nek azon rendelkezései sem, melyek a bíróság meghallgatás nélküli eljárásban hozott határozatára vonatkoznak.
A  Szabs.tv.  118.  §  (4)  bekezdése  értelmében  a  bíróság  a meghallgatás nélküli eljárásban hozott határozatában az eljárás alá  vont  személlyel  szemben  pénzbírságot  szabhat  ki,  vagy alkalmazhat  intézkedést.  (közérdekű  munka  és  szabálysértési elzárás büntetés nem szabható ki.)
A Szabs.tv. 134. § (7) bekezdése azonban akként rendelkezik, hogy fiatalkorúakkal szemben meghallgatás nélküli eljárásban hozott határozatban csak intézkedés alkalmazható. Tehát  a  bíróság  sem  szabhat  ki  pénzbírságot  a  fiatalkorú elkövetővel  szemben  anélkül,  hogy  őt  nyilatkoztatta  volna  e vonatkozásban, ugyanakkor a helyszíni bíráság kiszabása során éppen ez történik, a fiatalkorú meghallgatása nélkül pénzbírság kiszabása a rendőrség által.
Véleményem  szerint  a  fiatalkorúaknak  a  Szabs.tv.  garanciákat épített be a fenti szabályozások előírásával ­ melyeknek elsődleges indoka a fiatalkorúak életkora, a törvényes képviselő (hiányában a gyámhatóság) el nem hagyható jelenléte, az  elkövetők  korlátozott  cselekvőképessége,  továbbá  az  a  tény,  hogy  jövedelemmel  nagy többségük nem rendelkezik ­, és amelyek semmiképpen nem érvényesülhetnek egy helyszíni bírság kiszabása során.
Bár  a  helyszíni  bírságot  kiszabó  csekkszelvényeken  is feltüntetésre  került  azon  kitétel,  mely  szerint  „Fiatalkorú esetén: a bíróság megfizetését vállalom”, megjegyzendő azonban, hogy továbbra sem került feltüntetésre azonban a helyszíni bírság szelvényen egyetlen olyan rovat sem, mely a jelen lévő törvényes képviselő aláírásával elláthatna, igazolva ez által jelenlétét és hozzájárulását az esetleges bírsághoz. Véleményem  szerint  fiatalkorú  elkövetőkkel  szemben  a  fentebb kifejtettek okán nem lehet helye helyszíni bírság kiszabásának,  és indokolt lenne a Szabs.tv. rendelkezéseit akként módosítani, hogy fiatalkorúakkal szemben minden esetben kötelező az előkészítő eljárás lefolytatása a szabálysértési elzárással is büntethető cselekmények miatt.  A szabálysértési elzárással nem büntethető cselekmények esetén pedig minden esetben a feljelentés  követné  a szabálysértést,  és minden  esetben  a szabálysértési hatóság  hozna határozatot sz ügyükben, mellyel szemben a fiatalkorú és törvényes képviselője kifogást tud benyújtani.
2.) A szabálysértési elzárással is sújtható szabálysértések miatt kiszabható helyszíni bírságok
A  korábban  hatályos  jogszabály,  a  Szabálysértésekről  szóló  1999.  évi  LXIX  törvény  (Sztv.) rendelkezései helyett lényegesen új rendelkezéseket vezetett be a Szabs.tv. 39.§­a, ugyanis  2012. április  16.  napjával  kezdődően  bevezette  azt  a  lehetőséget,  hogy  szabálysértési elzárással  is  büntethető  szabálysértés  elkövetése  miatt  a rendőrség helyszíni bírságot szabjon ki az elkövetőkkel szemben. (A  „régi”  Sztv.  rendelkezései  szerint  az  elzárással  sújtható szabálysértések  elkövetése  esetén szankciót kizárólag a bíróság szabhatott ki,  tulajdon  elleni  szabálysértéseknél  előkészítő  eljárást folytatott le a rendőrség, míg az egyéb, elzárással sújtható cselekmények  miatt  megküldte  a  feljelentést  a  bíróságnak  az eljárás lefolytatása végett.)
Megítélésem szerint a régi Sztv. rendelkezései jobban figyelembe vették az elkövetők érdekeit,  hiszen bírói mérlegeléstől tették függővé a szabálysértés elkövetése miatt  a  felelősség  megállapítását  és  a szankció kiszabását, továbbá a tulajdon elleni szabálysértések esetén a rendőrség által lefolytatott előkészítő eljárás,  egyéb  elzárással  sújtható  cselekmények  esetén  a  feljelentés  megküldése  a  bíróságnak minden  esetben  azt jelentette,  hogy szabálysértés  elkövetése miatt  bírósági  eljárás lefolytatására került sor.

A Szabs.tv. 117. §­a a rendőrség feladatává teszi a szabálysértési elzárással is büntethető szabálysértések elkövetése miatt előkészítő eljárás lefolytatását  ­ mely magában  foglalja  a tényállás  felderítését,  az elkövető  kilétének megállapítását,  a  bizonyítási  eszközök felkutatását  és  biztosítását ­,  és  ezen  eljárás  lefolytatását követően  az  iratoknak  az  illetékes  bíróság  részére  történő  megküldését.  A bíróság  pedig előkészítő  eljárás  iratanyagát  áttanulmányozása  és  a szabálysértési  priusz  beszerzését  követően határoz arról, hogy meghallgatás nélkül hoz határozatot az ügyben, vagy pedig tárgyalást tart.
A  Szabs.tv. 21. § (1) bek.  értelmében  a  büntetést  úgy  kell  megállapítani,  hogy  az igazodjék a szabálysértés súlyához. Ezzel  szemben  a  helyszíni  bírság  kiszabása  alkalmával  a  fenti  garanciák  nem  érvényesülnek, meglehetősen aránytalan különbségeket okozva ezzel az elkövetők között aszerint, hogy az adott személy  ugyanazon  cselekmény miatt  helyszíni  bírságot  kap, illetve más  esetben  egy  előkészítő eljárás lefolytatását követően születik döntés az ügyében.
Az  alábbi  példával  szeretném  mindezt  illusztrálni,  mely  a joggyakorlatomból való, és nem egyedi eset:
Jómagam nem  egyszer szembesültem  azzal, hogy  az  elkövetőnek  a helyszínen,  egy,  a sértettnek néhány száz forint kárt okozó tulajdon elleni cselekmény miatt (az eltulajdonított termék és annak értéke számos esetben nem is kerül feltüntetésre a helyszíni bírság szelvényen), mely az elkövető első cselekménye, 50.000,­ forint összegű helyszíni bírság kerül kiszabásra, míg  egy ugyanilyen cselekménynél,  mely  szintén  az  elkövető  első  cselekménye,  előkészítő  eljárás  lefolytatását követően a bírósági eljárásban jóval több szempont mérlegelésére nyílik lehetőség ­ így a Szabs.tv. 21.  §­ában  foglaltak  érvényre  juttattatására  is  ­  és  az  elkövetővel szemben  a  büntetés  céljának eléréséhez szükséges mértékű szankció kerül kiszabásra.
A  Szabs.tv.  által  a  szabálysértési  elzárással  is  büntethető  cselekmények  esetén  lehetővé  tett kétirányú,  egymástól  eltérő  eljárásrend  és jogi  garanciák miatt,  előállhat  az  a sajnálatos  helyzet, hogy indokolatlanul hátrányosabb helyzetbe kerülnek azok az elkövetők, akik cselekménye miatt „csupán” helyszíni bíróság kerül kiszabásra, azokkal szemben, akik esetében a rendőség előkészítő eljárást folytat le, melyet bírósági eljárás követ.
Véleményem szerint a szabálysértési elzárással is sújtható szabálysértések esetén helyszíni bírság kiszabásakor az intézkedő rendőrjárőr nem feltétlenül van abban a helyzetben, hogy az elkövetett cselekmény  súlyának  és  így  a  büntetés  céljának  megfelelő  mértékű  pénzbírságot  szabjon  ki  a helyszíni bírság szelvénnyel.
Meggyőződésem,  hogy  az  elkövetés  körülményeit  és  az  elkövető személyes  körülményeit  nem tudja  figyelembe  venni  a helyszíni  bírság  kiszabása  során  az intézkedő  rendőrjárőr. Nincs lehetősége  továbbá  a helyszínen  arra sem, hogy a tényállást  kellő  alapossággal  feltárja,  a helyszíni bírság szelvényeken  ­ annak ellenére, hogy a 22/2012. (IV.13.) BM rendelet 20. § (3) bek.  c.)  pontja  értelmében  a  tényállásnak  szerepelnie  kell  a  szelvényen  ­  sokszor  csak  annyi szerepel, hogy „a boltban lopott”.
Nem  érvényesülhetnek  a  helyszíni  bíróság  kiszabása  során véleménynem  szerint  a  Szabs.tv.  alapvető  rendelkezései (ártatlanság  vélelme  és  a  bizonyítás  terhe  32.  §,  önvádra kötelezés tilalma 33. §, védekezés joga 34. §) sem, továbbá  nem hangzanak  el  azon  figyelmeztetések sem,  melyeknek az eljárás alá vont személy meghallgatása előtt el kell hangzaniuk, így a részére a Szabs.tv. által biztosított jogokkal (Szabs.tv. 71. §) sem lehet tisztában,  valamint az esetlegesen fennálló büntethetőséget kizáró okok (Szabs.tv. 2. § (7) bek., 29. § (1) bek.) sem feltétlenül kerülnek feltárásra a helyszíni bírságolás során.
Aggályosnak tartom továbbá  azt, hogy  a  helyszíni  bírság  kiszabása során  nem lehetséges  annak vizsgálata, hogy egyáltalán megvalósult­e a szabálysértés. Főként tulajdon elleni szabálysértések esetén fordul elő az, hogy az eljárás alá vont személy „elismeri” a cselekmény elkövetését, de a bíróság által lefolytatott bizonyítási eljárás során az derül ki, hogy nem állapítható meg a pl. lopási szándék,  mert  csak  gondatlanság  terheli  a  személyt.  Ilyen  esetben  a  Szabs.tv.  2.  §  (1)  bek. értelmében a felelősséget megállapítani nem lehet, és a Szabs.tv. 83. § (1) bek. a.) pontja alapján meg kell szüntetni az eljárást. Amennyiben mindez nem derül ki a helyszíni bírságolás alkalmával, akkor  az  adott  személynek  szabálysértési  priusza  lesz,  hiszen  „cselekménye”  a  szabálysértési nyilvántartási rendszerbe bekerül.
Megítélésem szerint tehát  a  helyszíni bírság kiszabásának lehetősége szabálysértési  elzárással  is büntethető  szabálysértések  esetén  egy  olyan  jogszabályi  rendelkezés,  melynek  egyik  célja  a bíróság  munkaterhének  csökkentése  volt,  azonban  véleményem  szerint  indokolt  lenne felülvizsgálni  ezt,  és  ismételten  kizárólag  a  bíróság  hatáskörébe  visszahelyezni  az  ezen szabálysértések miatt az eljárás lefolytatását, a szankció kiszabását, ugyanis a helyszíni bírságolás alkalmával  nem  érvényesülhetnek  azok  a  garanciák  az  elkövetők  esetében,  melyeket  fentebb kifejtettem.

Magyar Bírói Egyesület

 

Székhely:
1122 Budapest, Tóth Lőrinc utca 6.
(Magyar Igazságügyi Akadémia) 113-as iroda

E-mail: info@mabie.hu