A bírósági e-ügyintézést is bemutató cikk jelent meg a portfolio.hu oldalon
2018. január 2-ától szintet lép a magyarországi e-ügyintézés, miután (a bankokhoz, távközlési és más közműcégekhez hasonlóan) az ügyfelek az állammal is új egységes, online platformon keresztül kommunikálhatnak és intézhetik az ügyeket. Vagyis jön a személyre szabható ügyintézési felület.
Az érintettek egyszerű, személyre szabható felületen vehetik igénybe a közigazgatás által nyújtott szolgáltatásokat. Egykapus technológiai platformról van tehát szó, amit Személyre Szabott Ügyintézési Felületetnek (SZÜF) nevez a kivitelező.
Az új portált asztali számítógépről és mobileszközről is el lehet majd érni. Az ügyintézési felületre elsőként csak ügyfélkapus azonosítással, a jövőben azonban többféle azonosítási mód közül választva lehet majd belépni (eSzemélyi, telefonos azonosítási kód).
A NISZ közleménye szerint új felület 2018. január 2-től pilot-jelleggel lesz elérhető, ezért az indulást követő hetekben az első tapasztalatok, a tesztek és a felhasználói visszajelzések alapján elvégezzük a rendszer finomhangolását. Az indulást követően alakul ki a végleges tartalom, fokozatosan újabb és újabb elektronikus szolgáltatások érhetőek majd el.
A magyarorszag.hu portál változatlanul elérhető és használható lesz. A párhuzamosságot addig tartjuk fent, míg az új e-ügyintézési platform elérhetősége, szolgáltatásai és funkciói a felhasználók szélesebb körében ismertté nem válnak.
A rendszer részét képezi az ePapír, az ingyenes, hitelesített üzenetküldő szolgáltatás. Segítségével a felhasználók elektronikus úton léphetnek kapcsolatba azokkal az e-ügyintézést biztosító hazai szervezetekkel vagy hivatalokkal, amelyek csatlakoztak az ePapír rendszerhez. Ez gyakorlatilag egy biztonságos e-mail szolgáltatásra hasonlít.
Milyen ügyek lesznek elérhetőek online?
A Belügyminisztérium az MTI megkeresésére közölte: az elektronikus ügyintézési szolgáltatások nyújtására kötelezettek körét egy 2015. évi törvény határozta meg. Ezek között szerepelnek az államigazgatási szervek, a helyi önkormányzatok, a törvény vagy kormányrendelet által közigazgatási hatósági jogkör gyakorlására feljogosított egyéb jogalanyok, az Országos Bírósági Hivatal és a bíróságok, valamint az alapvető jogok biztosa, az ügyészség, a közjegyzők és a bírósági végrehajtók. Ide tartoznak a hegyközségek kivételével a köztestületek, a közüzemi szolgáltatók, a törvényben vagy kormányrendeletben elektronikus ügyintézésre kötelezett közfeladatot ellátók vagy közszolgáltatást nyújtók, valamint a meghatározott ügyek e törvény szerinti elektronikus intézését önkéntesen vállalók, az e törvényben meghatározott feltételeknek megfelelően biztosítók és ezt az Elektronikus Ügyintézési Felügyeletnek bejelentők.
Az érintett intézmények és hivatalok januártól kötelesek biztosítani az elektronikus ügyintézést azokban az eljárásokban, ahol - mint írták - ez "értelmezhető és az ágazati jogszabályok nem zárják ki". Eszerint minden olyan ügyet lehet majd elektronikusan intézni, amelynél jogszabály nem írja elő a személyes megjelenést. Példaként említették, hogy a kormányhivataloknál intézhető ügyek jelentős többsége elektronikus úton is kezdeményezhető, ugyanakkor kizárt például a házasságkötés, valamint a gépjárművek műszaki vizsgáztatása.
