Esztergom lesz a Közigazgatási Felsőbíróság székhelye
Esztergom
Október végéig lehet véleményezni a közigazgatási bíróságokról szóló törvény tervezetét. A kormány honlapjára kikerült javaslat rögzíti, hogy a közigazgatási bíróságok – szemben a rendes bíróságokkal – kétszintű rendszer képeznek a közigazgatási ügyek gyors elintézéséhez fűződő érdekre és a közigazgatási per sajátos szabályaira is tekintettel.
A jogi személyiséggel rendelkező közigazgatási törvényszékek és a Közigazgatási Felsőbíróság együtt alkotják a közigazgatási bíróságok fogalmát. A közigazgatási bíróságok elsősorban közigazgatási jogvitákban járnak el. A közigazgatási bírák függetlenségének egyik legjelentősebb szervezeti garanciája, hogy a központi költségvetésben a közigazgatási bíróságok önálló fejezetet alkotnak.
A közigazgatási törvényszékek a hatáskörükbe tartozó ügyekben a következő illetékességi területen járnak el:
- Budapest főváros területén a Fővárosi Közigazgatási Törvényszék;
- Nógrád megye és Pest megye területén Budapest Környéki Közigazgatási Törvényszék;
- Hajdú-Bihar megye, Jász-Nagykun-Szolnok megye és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye területén a Debreceni Közigazgatási Törvényszék;
- Győr-Moson-Sopron megye, Komárom-Esztergom megye, Vas megye területén a Győri Közigazgatási Törvényszék;
- Borsod-Abaúj-Zemplén megye és Heves megye területén a Miskolci Közigazgatási Törvényszék;
- Baranya megye, Somogy megye és Tolna megye területén a Pécsi Közigazgatási Törvényszék;
- Bács-Kiskun megye, a Békés megye, és Csongrád megye területén a Szegedi Közigazgatási Törvényszék;
- Fejér megye, Veszprém megye és Zala megye területén a Veszprémi Közigazgatási Törvényszék.
A közigazgatási bíróságokról szóló törvény hatálybalépéséről és egyes átmeneti szabályokról szóló tervezet is kikerült a kormany.hu oldalra. Eszerint a közigazgatási és munkaügyi bíróság bírósági vezetőinek, valamint a Fővárosi Törvényszék és a Kúria közigazgatási és munkaügyi kollégiuma bírósági vezetőinek megbízatása a közigazgatási bíróságokról szóló törvény hatályba lépését megelőző napon megszűnik.
Szintén garanciális jelleggel biztosítja a szabályozás a rendes bírósági szervezetben szakmai vezetői megbízatással (tanácselnök, kollégiumvezető, illetve kollégiumvezető-helyettes) rendelkező bírák számára, hogy címadományozás révén új vezetői kinevezésükig, illetve az eredeti megbízatás lejártáig azonos illetmény mellett folytathassák munkájukat.
Ha a Közigazgatási Felsőbíróság megválasztott elnöke nem kúriai bíró, őt az Országos Bírósági Hivatal (a továbbiakban: OBH) elnöke a Kúriára áthelyezi. A Közigazgatási Felsőbíróság megválasztott elnöke 2019. november 15. napjáig javaslatot tesz az igazságügyért felelős miniszternek (a továbbiakban: miniszter) a közigazgatási bíróságok ügyviteli szabályaira. Az új szervezet működőképessége új bírák kiválasztását is szükségessé teszi, amihez olyan rendszert tartalmaz a Javaslat, amely alkalmas a bírói testületek szerepének érvényre juttatására az átmenet fázisában is.
A javaslat rögzíti, hogy a közigazgatási bíróságok – szemben a rendes bíróságokkal – kétszintű rendszer képeznek a közigazgatási ügyek gyors elintézéséhez fűződő érdekre és a közigazgatási per sajátos szabályaira is tekintettel. A jogi személyiséggel rendelkező közigazgatási törvényszékek és a Közigazgatási Felsőbíróság együtt alkotják a közigazgatási bíróságok fogalmát. A közigazgatási bíróságok elsősorban közigazgatási jogvitákban járnak el. (vg.hu)